Gorące tematy: Iran i Irak vs USA Ryszard Opara: „AMEN” Dyżury administratorów RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
170 postów 191 komentarzy

MIKSA

Miksa - Przyszłość należy do tych, co mają ideę, wiarę w nią i zdolność poświęcenia - Roman Dmowski

Specem od cyberwojny zostaniesz po „Ogólniaku”!

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Tak to nie zapowiedź osłony jakieś kultowej gry komputerowej przenoszącej nas w klimaty science fiction.

 Powstałe w kilkunastu krajach komponenty cyberwojsk oraz przeniesienie się konfrontacji o znaczeniu militarnym ze świata rzeczywistego do świata wirtualnego spowodowało, że i w Polsce postawiono na budowę profesjonalnych cyberwojsk. Tworzone są już Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni jako odrębna formacja wojskowa. Dużą wagę przykłada się też do rozwoju komponentu cybernetycznego w ramach Wojsk Obrony Terytorialnej, gdzie jak widać nie tylko działania partyzanckie oraz wsparcie ludności cywilnej w trakcie klęsk żywiołowych, ale również cyberprzestrzeń ma szanse stać się znakiem rozpoznawczym tej formacji.

 
 
Nie wystarczy jednak tylko powołać nowoczesnej formacji ale należy ją jeszcze zasilić dobrze przygotowanymi do wykonywania swojej pracy zasobami ludzkimi. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom resort obrony narodowej postanowił obok wsparcia rozwoju klas o profilu mundurowym postawić na rozwój wyspecjalizowanych klas cybernetycznych w szkołach średnich. Na początek przynajmniej po jednej 15-sto osobowej klasie w każdym województwie. Na razie pilotażowo ruszyła jedna taka klasa w LO im. Józefa Chełmońskiego w Łowiczu. Klasa została utworzona we współpracy z Politechniką Łódzką oraz Polską Grupą Zbrojeniową, dzięki czemu będzie mogła liczyć zarówno na wsparcie naukowe jak i finansowe. MON zapowiada, że jeszcze w styczniu rozpocznie program „CYBER. MIL z klasą”, który pozwolić w przyszłości pozyskać wojsku wyspecjalizowaną kadrę. Tak wykształconych młodych ludzi chciałby mieć również inne służby mundurowe, instytucje państwowe jak i władze samorządowe, więc z pewnością po ukończeniu takiej specjalności nie będzie problemu ze znalezieniem pracy.
 
 
Cyberwojna stanowi istotny element składowy wojny informacyjnej, która staje się powoli wyznacznikiem konfliktów prowadzonych w XXI wieku, stanowiących również istotny komponent wojen hybrydowych. Wojny informacyjne pozwalają na zadawanie przeciwnikom dotkliwych strat niewielkim kosztem, dzięki czemu jest to broń, na którą stać praktycznie każdy kraj czy organizacje terrorystyczną. Dzięki coraz ściślejszemu powiązaniu współczesnego świata z siecią teleinformatyczną coraz łatwiej zadać przeciwnikowi dotkliwy cios nie używając do tego ani czołgów, ani samolotów. Odpowiednio przeszkoleni ludzie wykorzystując potencjał internatu mogą sterować w pożądany sposób opinią społeczną przeciwnika, co może mieć niebagatelne znaczenie. Trzeba więc umieć przeciwdziałać zarówno hakerskim atakom cybernetycznym wymierzonym w infrastrukturę krytyczną jak i próbom celowego dezinformowania i manipulowania obywatelami własnego kraju w ramach sterowania społecznego. Prognozy pokazują, że z każdym kolejnym rokiem oraz konfliktami i napięciami międzynarodowymi odsetek takich działań będzie narastał. Stany Zjednoczone, Chiny, Rosja czy Iran kładą bardzo duży nacisk na rozwój własnych cyberwojsk oraz zwalczanie cybersił swoich wrogów czy konkurentów.
 
 
Mało znanym faktem jest wykorzystanie możliwości prowadzenia wojny informacyjnej przez Al Kaidę, w której szerach wielu bojowników obok automatu Kałasznikowa posiadało inną zaskakującą broń, którą był laptop, rolę czołgowego paliwa odgrywał tu dostęp do sieci internetowej, a wystrzeliwanymi kulami były słowa i zdjęcia, które terroryści publikowali po swoich udanych akcjach, siejąc przy tym lęk, strach i psychologicznie oddziałując na morale swoich przeciwników. Z kolei konflikt na Ukrainie stał się pierwszym zdefiniowanym przykładem wojny hybrydowej, w której to wojnie wojna informacyjna i ataki cybernetyczne odgrywają rolę nie mniejszą niż czołgi czy wyrzutnie rakietowe. Oprócz ataków na strony rządowe, których celem jest sianie zamętu i podkopywania morale, obie strony konfliktu prowadzą przeciw sobie działania zmierzające do zdyskredytowania w oczach światowej opinii publicznej i co trzeba przyznać działania te przynoszą pożądany efekt, pomimo tego, że część wspomnianej opinii jest świadoma tego, że próbuje się nią sterować.
 
 
Powyższe przykłady pokazują , że w tym aspekcie kierunek planowanego rozwoju sił zbrojnych jak i systemu bezpieczeństwa państwa jest słuszny oraz powinien się spotkać z powszechnym społecznym zrozumieniem i aprobatą.
 
Arkadiusz Miksa
 

KOMENTARZE

  • j
    *5 za sam tytuł, choć wiemy, że " nie pomogą szczere chęci..." :)
  • @JimA 17:46:44
    W moim mieście jest szkoła, technikum - ze specjalnością informatyka, elektronika. Chodzą tam ludzie o specyficznych uzdolnieniach, to są naprawdę mózgi w tej dziedzinie. Nie deprecjonował bym tych ludzi. " Bałagan" robią dziewczyny, bo od kilku lat także one są przyjmowane do klas koedukacyjnych.W opinii nauczycieli - to nie jest dobry pomysł.
    Zresztą sam mam podobną opinię. Chłopacy i dziewczyny nie powinny chodzić do jednej klasy, powiem więcej- powinny mieć inny program nauczania.
  • @zadziwiony 18:22:48
    :) ? Talib? :))) ok. To trochę nie tak. Moim zdaniem "produkcja i hodowla masowa" jest szkodliwa, szkodliwa w ogóle. Choć przyznam, fakt!, dziewczyny i chłopacy, powinni mieć nieco inny program nauczania. :)- ale!, bo trzeba zaraz zastrzec!- aby nikt nie miał do nikogo pretensji w związku z tym... wykształceniem lub jego brakiem. Sądzę, że to kwestia wyboru... na czasy "po wojnie". :)
  • @zadziwiony 18:22:48
    Te "klasy koedukacyjne" są (pewnie) dziś tworzone na siłę, przyjmowane są dziewczyny nie koniecznie mające wiedzę / uzdolnienia, ale wyrabiające "parytet płci". I to byłoby bezwzględnie złe.
    Na przełomie lat 80 i 90 kończyłem Technikum Elektroniczno - Mechaniczne im PPR (tzw "Zajączek" w Wwie), na jakieś 1500 chłopa dziewczyn były "sztuki". Pojedyncze. Z czego jedna (ksywa "Cicciolina") w rozmowie rozbrajająco przyznała że przyszła tu, "bo tu jest dużo chłopców"... A szkoła była wówczas uznawana za elitarną.

    Natomiast odwrotne proporcje były choćby w liceach pielęgniarskich (wtedy coś takiego istniało!).
    I jakoś bez "siły" działało to dobrze. W końcu żadnym odkryciem nie jest stwierdzenie, że w tym wieku w towarzystwie płci przeciwnej "mózg wpada do majtek". I tego nie zmienimy.
  • Arek,
    Wojny teraz wygrywa się głową a nie czołgami.
    Gdybyśmy postawili na ten rodzaj sił zbrojnych to będziemy mocarstwem. Mamy takie zasoby, taką młodzież, że drżyjcie narody!
  • @laurentp 18:56:35
    Jakbym miał znowu wybierać szkołę to tylko liceum dla pigułek...
  • definitywnie prawdopodobnie mam tu rację;
    Tu na NEONiku też od lat działają cyberżołnierze, z tym że nie muszą nawet nic wiedzieć o informatyce. Jedyne co próbują robić to duraczyć w interesie sponsorów. Są to chyba ludzie starej daty i prości, bo robią to tak w prymitywny sposób, że dekonspirują się już w pierwszym wpisie (wPISIE - zbieżność niezamierzona), a mimo to sponsorzy nadal ich zatrudniają (pewnie z braku kadr) :-)
  • @Jarek Ruszkiewicz SL 19:04:48
    :))))! ja też :)))
  • Dobrych snajperów można policzyć
    na palcach w każdej armii. Tak samo jest z dobrym cyberwojakiem.
    Wniosek?
    Do jednego i drugiego - trzeba mieć tzw. iskrę bożą.
  • Specem od cyberwojny nikt nie zostanie.
    Nic nie znaczy, że pogramy sterowania binarnego komputerów w Polsce są prawidłowe.
    Jest gorzej kadrami obsługi komputerów.
    Konstytucja blokuje ludziom władzę w systemie binarnym, liczbą nieparzystą w art 10.
    A lekcje religii, są przeciwne wojnie.
  • Sepcjalista cyber wojny
    Jeżeli wedle Pana cyber technologie będą służyć konfliktom, to rzeczywiście brakuje metodyków kompanijnej cyber musztry.

    Ale przecież cyber technolgie mogą alternatywnie służyć i wolności solidarności.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829